Tento projekt bol od začiatku dosť kontroverzný a postupne pripomínal tak trošku tragikomédiu, niečo na štýl smiechu cez slzy. A v konečnom dôsledku dopadol nakoniec dosť tragicky. Ale poďme pekne po poriadku. Pôvodne bol projekt prezentovaný ako záchrana bratislavskej dopravy. Keďže asi všetkým je známa komplikovaná situácia dopravy v Bratislave, developer sa snažil toto zázračné slovíčko využiť vo svoj prospech a získať si u verejnosti nejaký ten plusový bodík a najmä napraviť si dosť pošramotený imidž (budovy ktorým hrozili spadnutie, pofidérne znalecké posudky, zvláštne povolenia, väzby na politikov, predaj problémových projektov atď.)
Po vyjadrení sa odbornej verejnosti a čoraz hlasnejších skeptických názoroch sa tento projekt postupne menil a prispôsoboval sa novým okolnostiam a to prakticky zo dňa na deň. Poďme sa ale pozrieť na jeho úplný začiatok. Tu je v skratke príbeh zázračnej lanovky.
Ako sa jednokolesová železnica zmenila na lanovku?
Najprv to vlastne nebola lanovka. Na začiatku príbehu developer HB Reavis predstavil monorail, jednokolesovú železnicu, ktorú hrdo nazýval nosným dopravným systémom. Monorail sa potom pretransformoval na nadzemnú elektrickú dráhu. Až ďalšou variantou bolo presunutie projektu do vzduchu a skrsol vskutku „geniálny“ nápad lanovky. Najprv to bola veľkokapacitná lanovka s vagónmi o veľkosti kapacity autobusu. Toto všetko v krátkej dobe po sebe, bez serióznych posudkov alebo projektového plánovania, systematických diskusií s partnermi, ktorých sa tento projekt bytostne dotýkal. Aj laikovi musí byť úplne jasné, že takéto komplikované projekty sa tvoria dlhé mesiace, v prípade projektov, ktoré zásadne majú ovplyvniť dopravu mesta to môžu byť aj roky. Sú potrebné rôzne dopadové štúdie, analýzy, posudzovanie vplyvov na dopravu, obyvateľov atď. A tu je zrazu so šuflíka vytiahnutých v krátkej dobe niekoľko, úplne odlišných zámerov.
A kto si naivne myslel, že rozprávke je koniec, tak sa mýli. Pri prezentácii na komisii dopravy a informačných systémov mesta Bratislava sa tento projekt opäť zmenil zásadným spôsobom na závesnú lanovku kabínového tipu. Čiže žiadna veľkokapacitná preprava v kabínkach, do ktorých sa zmestí toľko ľudí ako do autobusu. A ozaj dnes je to už iba doplnkový dopravný systém a nie nosný. Slušné zmena, čo poviete?
Nemôžem si pomôcť, ale príde mi to ako keby si občanom bombasticky predstavil nový aquapark a nakoniec otvoríš iba stánok s langošmi vedľa malého bazénika.
Praktiky z 90 tych rokov?
Svoju sociálnu zodpovednosť vyšperkoval tento známy developer pred pár dňami na miestom zastupiteľstve v Petržalke, kde sa pokúsili veľmi „nenápadným“ spôsobom nechať odhlasovať súhlasné stanovisko k projektu lanovky, prostredníctvom doplnenia nového bodu do programu, o čom poslanci vôbec netušili. Tento skvostný ťah ocenili miestni poslanci v Petržalke a tento projekt zamietli.
Aby to nevyznelo úplne negativisticky, developeri majú svoje pevné miesto všade vo svete, je tomu tak aj v Bratislave. Ale akosi si za tie roky poniektorí zvykli, že niektoré svoje projekty presadzovali poľahky, silou, cez kontakty na politikov. A najmä bez občanov, bez informovania verejnosti, bez dopadových štúdií a cez rôzne „zaujímavé“ povolenia. Bez potrebnej diskusie k doprave, zaťaženiu lokalít, vplyvu na parkovanie, komfort obyvateľstva a najmä bez zodpovednosti k samotným obyvateľom mesta a mestu samotnému. Ale aj developeri si musia uvedomiť, že 90te roky už skončili, informácie sa, chvalabohu, vedia veľmi rýchlo dostať aj medzi občanov a tí sa majú možnosť (opäť chvalabohu), aj vyjadriť. Mnohé projekty sa aj vďaka samotným občanom prehodnotili, výrazne zmenili alebo aj zrušili.
A aká bude ďalšia verzia zázračnej lanovky?? Mám jeden tip: